hoe leer je akkoorden spelen?

ik wil graag akkoorden leren spelen
nu kan ik vloeiend tabs lezen en spelen maar zou graag akkoorden kunnen spelen en lezen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat vraag ik me ook af Loenie..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag het me met jullie mee af...

Antwoorden (9)

http://www.bladmuziekshop.nl/popsongs-spelen-piano-p-128077.html

Dit is een handig boekje. Ik heb hiermee piano leren spelen, puur alleen met akkoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gitaarakkoorden bedoeld is onderstaande site misschien wat voor je..
Jij hebt vloeiend tabs leren lezen en spelen, maar hoe heb je dat dan aangepakt? Boekje er bij en gewoon spelen? Oefenen oefenen oefenen? Dat lijkt me bij het leren van akkoorden niet anders.. akkoorden leren spelen is ook een kwestie van oefenen en nog eens oefenen tot het op een gegeven moment vanzelf gaat. Ik hoop dat je wat aan onderstaande site hebt. Hij lijkt me wel makkelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst: het is echt een kwestie van veel en hard oefenen. Als je daar wilskracht en doorzettingsvermogen voor hebt, dan gaat het je zeker lukken.

Een hulpmiddel op het internet:
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_gitaar_akkoorden_machine.php
Hier kun je alle akkoorden bekijken. Begin alleen met de basisakkoorden: A, B, C, D, E, F, G, Am,.... Gm, A7,....G7.
Alleen al met drie akkoorden, bijvoorbeeld G, C en D, of A, D en E kun je al veel liedjes spelen.
Via mijn link kun je zien hoe bijvoorbeeld het A-akkoord er uitziet. Zie afbeelding. De linkerkant is de bovenkant van je gitaarhals. Het kruis betekent dat je de bovenste snaar (de dikke E-snaar) niet moet aanslaan. Waar de zwarte bolletjes staan moet je je vingers neerzetten. De bolletjes op het niveau van het kruis moet je wel spelen, maar de snaar blijft open (geen vingerzetting op de snaar).

Verder raad ik je aan veel op youtube te zoeken naar lessen voor beginners. Gegarandeerd dat je met een beetje zoeken heel wat leuks vind.

Als je wat verder bent is het ook interessant om de theorieën achter de akkoorden te leren, zodat je gemakkelijk elk akkoord zelf kan beredeneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst: het is echt een kwestie van veel en hard oefenen. Als je daar wilskracht en doorzettingsvermogen voor hebt, dan gaat het goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligr er aan op welk instrument je het wilt leren. De uitleggen verschillen verschillen of het een snaren- of een toetseninstrument is. Als ik dat weet,kan ik je de volledige uitleg geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het fijnst werkt het (voor mij tenminste) om gitaar spelen met iemand anders te leren. Neem een paar lessen, ook al is het van iemand die helemaal niet de beste akkoordspeler van de wereld is.
De praktische kanten van het spelen zijn dan zo te leren...

In ieder geval succes gewenst hoe je het ook gaat leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk instrument?
Piano? Gitaar? ???
Ik speel namelijk zelf al 7 jaar piano, en wil het je best uitleggen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oefenen, oefenen en nog eens oefenen
voor de akkoorden geldt hetzelfde
keep up!
and: je zult het leren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zorgt eerst dat je info over akkoorden krijgt (boek, internet, lesstof, whatever). Dus welke noten in welk akkoord zitten. Meestal heb je voor piano leuke klaviertekeningetjes met daarop aangegeven welke toetsen je (tegelijkertijd!) moet aanslaan. Voor gitaar heb je dat ook. Je ziet dan de toets met frets (vertikale strepen) en snaren (horizontale strepen). Met cijfers zie je dan welke snaar je waar moet indrukken. Dan noem je dat grepen: je 'grijpt' de snaren op een bepaalde manier vast, enfin, ik denk dat je dat wel snapt.

Okee, dan zorg je dat je een muziekboek met akkoorden kunt bemachtigen met eenvoudige liedjes die je kent. Desnoods begin je met kinderliedjes, kannet jou schelen. Die hebben wel de meest eenvoudige akkoordenschema's. De eenvoudigste is het 1 4 5 akkoordenschema. Dus als een lied in C staat, speel je alleen de eerste (C-akkoord) de vierde (F-akkoord) en de vijfde (G-akkoord) uit de toonladder C.

Pak je akkoordenschema erbij en leer die drie akkoorden uit je hoofd. Dan ga je het liedje zingen en probeer je de akkoorden die erboven staan te spelen. In het begin klinkt het nogal sneu omdat je vingers steeds het akkoord moeten zoeken. Doorgaan, doorgaan en doorgaan tot je vingers automatisch het akkoord pakken en je het liedje zonder pauzes kunt zingen en spelen.

Is je dat gelukt, dan zoek je een ander liedje uit met dezelfde 3 akkoorden. Merk je dat het je goed afgaat, zoek je een liedje met heel andere akkoorden. Pak je akkoordenschema erbij enzovoorts.

Ik heb het nu vooral voor gitaar verteld. Voor piano kan je dat op dezelfde manier doen. Alleen zit je dan vaak nog met de bastoon. Als je het akkoord met je rechterhand speelt, doe je met je linkerhand de bijbehorende bas. Dan moet je steeds twee handen in de gaten houden. Maar ja, dat hoort nou eenmaal bij piano spelen. (Moet je ook maar gitaar leren!)

De klassiek geschoolde pianisten krijgen het daar erg kriebelig van omdat zij geleerd hebben om met links en bas en akkoorden te spelen en met rechts de melodie. Of een combinatie van akkoord en melodie. Maar dat is jouw vraag niet. En ik zou het ook nog niet zo aanpakken, omdat je dan snel in de war kunt raken van akkoorden en melodie. Richt je maar eerst op de akkoorden.

Nah, succes ermee! Na dit verhaal ben je misschien ontmoedigd, maar als je effe doorzet. kun je er een hoop lol mee beleven!